fredag 7 februari 2014

Semester

Den här helgen var egentligen ämnad åt en Danmarksresa, men planerna blev ändrade.
Nu blev det istället en tur till Norge, en mental sådan.
För ett och ett halvt år sedan åkte jag på en fantastisk konstresa till Lofoten. Fantastisk i teorin, fruktansvärd i praktiken. Jag led av en släng psykisk ohälsa under den tiden, och den helt felaktiga tanken "det blir skönt att komma bort lite" ledde till denna resa. Problemet var ju att mina demoner följde med på resan, eftersom de huserade i mitt huvud.
Således lades mer tid åt att gråta och gnissla tänder av ångest, än att måla. Jag bestämde mig för att fota så mycket som möjligt så att jag åtminstone fick med mig motiven hem på något sätt. Mappen med Lofotenbilderna har dock legat tämligen orörd sedan dess. För mycket obehag.
Idag kände jag mig stark och pigg nog att äntligen börja bearbeta det hela, och så skönt det är att inte längre vara rädd för den där mappen. Det känns bra. Bilderna är fina. Och det blir fin konst av dem.


Inga kommentarer: