tisdag 9 april 2013

Fjäderspindelkungen

Nattens dröm. Jag vet att det kan anses drygt att berätta om sina drömmar, men den här delar jag med mig av ändå.

Jag drömde att det bodde en stor blågrön spindel i min palmliknande krukväxt hemma. Tarantellastorlek, men med något mindre kropp och längre ben. Och benen var beklädda med fluffiga ljusblå fjädrar. Jag upptäckte den första gången när den firade ned sig från taket, rakt ner i växten, som står placerad på golvet. Hoppsan.
Inte helt bekvämt läge, speciellt inte när jag behövde komma åt någonting alldeles i närheten. Jag beväpnade mig med en flugsmälla, inte för att slå ihjäl något utan för att banka med den i golv etc för att se om den skulle bli rädd. "Om jag närmar mig kan den antagligen kila iväg av rädsla, som de flesta djur gör, eller hamna i försvar och attackera". Jag tar några steg närmare, och hör ett litet litet skällande ljud. Det visar sig att spindeln har en vaktfisk. En liten orange sak i akvariefiskstorlek som cirkulerar runt krukan (oklart hur den kunde simma i luften). Den skäller på mig när jag kommer närmare, men jag är inte rädd för den. Nu har dock spindeln upptäckt mig, och vad gör den? Den tar ett par steg emot mig. Jäklar. Jag bankar till ordentligt med flugsmällan, och spindeln kilar i panik tillbaka in i växten. Puh. Men oj, när jag vispade runt med smällan råkade jag träffa vaktfisken, och nu ligger den på golvet och gnyr. Jag petar lite på den med smällan, den är inte skadad, bara yrslig, bra.
Jag når med hjälp av flugsmällan det jag behövde komma åt från en hylla i närheten av krukan, och det är inte mobilladdaren som jag först hade en känsla av, utan en sån svart, salt godisfisk. Jag tar den, men vill inte äta den. Den känns inte fräsch efter det jag just upplevt.
En fjäderbeklädd spindel med en vaktfisk. Nu förstår jag att de måste vara i sällskap med flugkolonin jag tidigare under kvällen upptäckte i ett hörn av lägenheten. En flock blanka, gnistrande blågröna (och feta) flugor, har helt sonika bosatt sig på väggen. Arbetare? Kanske. Jag känner mig inte helt nöjd med situationen i min lägenhet. Hur kan sånt här hända? Kommer någon att tro mig? Har det här verkligen hänt, kan det inte vara en dröm? Nej, jag har ju sett det med egna ögon. Jäklar. Sen vaknade jag.

Jag får väl skylla mig själv som innan jag somnar ligger och tänker att jag ska ha tema insekter till nästa juls jukortsutskick.


Inga kommentarer: