torsdag 21 maj 2009

Hälsobomben...eller också inte.

Eftersom jag har haft (i-lands)problem med att få kladdkakorna jag bakat riktigt kladdiga, så drog jag till med ett påhittat recept som resulterade i så fantastiskt mycket kladd att undertecknad blev alldeles lyrisk.
Jag gjorde en liten tvåmannakaka i en form på...ja drygt en kvadratdecimeter skulle jag tro.

Här kommer receptet.

För 2 pers
1ägg

3/4dl socker

knivsudd vaniljsocker

lite salt

1 1/2-2dl vetemjöl

en knivsudd bakpulver


knappt 50g smör

ca 50g smält blockchoklad, gärna blandat mörk/ljus


Vispa ägget+socker. Tillsätt de övriga torra ingredienserna försiktigt. Det blir en ganska tjock smet/deg. Tillsätt smöret och blockhokladen (som du smält tillsammans i en liten kastrull).


Rör ihop...in i ugnen ca 13 min 200 grader.

OBS gör den gärna nån timme eller två innan den ska ätas, så att den hinner svalna.

Och tänk på...att du kan behöva avsätta en timme eller två efter festmåltiden också eftersom kakan är mastig och risken för dåsighet stor...


Oj så gott så gott...

1 kommentar:

Linus sa...

Risken för dåsighet är stor!