måndag 8 februari 2010

Vår kära lilla stuga.

En liten historia om hur man kan ha med en stuga att göra.

Lördagsnatten som var spenderade jag, tro det eller ej, i den lilla stugan på landet. Vi åkte dit för att kolla snömängd och allmän status.

När vi kom dit var där ett par minusgrader inomhus så vi drog igång elementen på en gång, inklusive en nyinköpt liten värmefläkt som vi hade med oss.
Sen skottades det tak och pysslades lite. Vi eldade lite i öppna spisen, och några timmar senare var det ungefär tio grader varmt inomhus. Själv kokade jag fortfarande inuti sedan snöskottningen, så mig gick det ingen nöd på, men mitt sällskap tyckte nog att det var lite kyligt... .
Vi letade fram ytterligare ett element som vi monterat ner vid ett annat tillfälle, drog igång detta och åkte iväg en sväng till "stan" ett par min därifrån för att handla lite på den lokala icabutiken och sedan fylla våra magar med pizza från den lokala pizzerian.

Efter detta begav vi oss "hem" och vågade oss på att köra lite närmare stugan med bilen. Tidigare hade vi parkerat en bit längre bort för att inte riskera köra fast i modden. Men det gick i stort sett problemfritt att köra nästan ända fram. Det verkar som att vi har en grannbonde som plogar och håller fint på vår väg.

Tja, det blev en liten promenad med ficklampa sista biten, för oj vad det är mörkt på landet, när det är mörkt! Stugan lyste dock välkomnande, och hade en go värme att dela med sig av när vi öppnade dörren. 20 grader, då var det bestämt, här ska övernattas.
Sagt och gjort.
Nu vet vi att det fungerar att värma upp den lilla stugan till bebolig behaglighet vintertid.

1 kommentar:

Ulle Bulle sa...

jag gjorde den stuguppvärmningstesten i en stuga utanför umeå för några år sen. men då var det bara +0 när det var sovdags.. det var überjävligt! (start temp var -15 inne)
så bra att ni har fungerande värmeprylar! :)