fredag 6 december 2013

Dagens goda hälerigärning

Idag passerade en tjej lite framför mig på perrongen där jag väntade. I samma stund hon passerade skramlade det till på golvet. Hon hejdade sig inte mer än att hon kastade en snabb blick bakom sig. Jag trodde då att hon såg pennan hon tappat, men inte iddes gå tillbaka och plocka upp den eftersom det bara var en penna. Hökögd som jag är såg jag dock ett par sekunder senare att det var en sprillans ny kajalpenna. Plasten var inte ens bruten. Så blev det lågvärdiga godset plötsligt högvärdigt. De är långt ifrån gratis sådana. Dök som en hök, gjorde jag också. Plockade upp pennan och joggade efter tjejen.
Men, jag fick inte riktigt den reaktionen jag väntat mig. Hon kastade en snabb blick snett på mig, mumlade ett tack och stoppade tillbaka den i fickan igen. Fortsatte gå under hela tiden, gjorde hon också.
Slutsats: hon hade såklart snattat den. Hon var därför för generad för att plocka upp den när hon tappade den. Jag vet det nu. Känner det i märgen. Fånigt, att jag sprang efter en grovt kriminell person sådär och gjorde mitt bästa för att stödja den kriminella verksamheten. Fånigt.

Inga kommentarer: