fredag 7 mars 2014

Internationella kvinnodagen

Av logistiska skäl uppmärksammades denna viktiga dag ett par dagar i förtid på min arbetsplats. Detta genom att det bjöds på pizza, vin och tipsrunda. Det sistnämnde stod undertecknad för. En blandning av uppläxning och lustiga fakta.
När jag åkte hem fick jag en klump i halsen på grund av fråga 7.
"Lista tre kvinnliga konstnärer". Alla lyckades vilket var över förväntan, och det listades till och med fler än tre, men det som klumpade till sig var att två av lagen hade tagit med undertecknad på sina listor. Svälj. Det är en del av min identitet inåt, det konstnärliga. Men jag var inte lika säker på att det var en del av min identitet utåt. Det var visserligen antagligen lite av en nödlösning för lagen, men jag blir glad. Och när det är ett glas vin med i bilden så blir glädjen så drabbande att den blir till en klump. Men på ett bra sätt.
Ps visste ni att en svensk kvinna kom på att det går att göra sprit på potatis? För detta blev hon första kvinnliga medlemmen i svenska vetenskapsakademien. 1700-talet, galet.