lördag 17 november 2007

Ica och hotet mot mångfalden.

Det har hänt nu, det de varnade för på den där postern i våras.

I matbutikerna har fler och fler fabrikat ersatts av ett enda, ja i allafalla i Ica-butikerna. Och då är det inte svårt att lista ut vilket fabrikat som tagit över - Ica:s egna så klart. Som ogräs har det hejdlöst spridit sig över hyllorna i butikerna.

Det är ju ingen nyhet att affärer som Ica och Konsum har sina egna fabrikat...vem minns inte Blåvit med dess minimalistiskt designade förpackningar. Personligen saknar jag Blåvit, eftersom deras vaniljglass var så god. Men, det brukade vara på en mer lagom nivå. Affärernas egna märken var billigast och såg som lågprisvaror. Kanske ingav detta en viss skepticism i konsumentet, som då hellre valde en något dyrare produkt.

Nu har det dock smygit sig in ett antal andra lågprismärken i butikerna. Fabrikat som Eldorado och Euroshopper slår alla rekord i prisdumpning. Vilket inger en viss skepticism... . Dessa fabrikat är dessutom utländska, vilket i våra ögon antagligen ökar risken för att det döljer sig en hel del läskiga saker i burkarna. Men tack vare att de är så väldigt billiga, trillar de ner i korgen ändå.
Dessa nya lågprisvaror är troligtvis de som givit Ica:s eget märke ett sådant uppsving. De sätter sina priser just ovanför Eldorado och Euroshopper, men under andra väletablerade märken som Felix och Arla. På detta vis uppstår det gyllene mellanläget, som vi i Sverige tycker så mycket om.
Ica är inte för billigt och inte för dyrt, och dessutom är det svenskt och ganska tryggt - och hej och hå vad det rasar ner Icaprodukter i kundvagnen.

Och Felix och Arla försvinner...

Inga kommentarer: