måndag 14 april 2008

Götgatan 14:april 2008 18:30-18:55 - Polisiär action.

Idag hände det grejer!
När jag stått i kön till bankomaten vid Strykjärnet på Götgatan en liten stund, sladdade en polisbil upp på trottoaren och ett gäng poliser kastade sig över personen som stod framför mig i kön. Eller, de kastade sig framför honom, på själva bankomaten. Eller...

Ok, jag stod i kön. Ett par poliser lunkar förbi, runt knuten, till synes i ett annat ärende. Jag ser att de håller på med något precis runt knuten, men vet inte vad. Vet inte heller hur det ser ut där, eller vad som finns. När det nästan är min tur, bara en före i kön, kommer poliserna fram, ursäktar sig lite inför personen som står vid bankomaten och precis gjort klart sitt bankärende, och börjar fippla med bankomaten. Personen som precis tagit ut pengar står kvar och jag hör honom säga att det är något knasigt med apparaten "man måste sätta in kortet fel väg". (spänningen tätnar) Den biffigaste av de två poliserna drar fram en tång ur skjortärmen och drar lite i "kortsväljaröppningen". Han bänder lite i tangentbordet, klämmer ytterligare med tången lite här och var, utan framgång. Jag hör honom säga "vi fick höra att det var något skumt med automaten", och nu har han och den andre polisen vänt sig om för att tala till folket eftersom det samlats en liten köande skara som alla undrar och skruvar oroat på sig.

"Asså...de fejkade som vi har sett tidigare har varit jättelätt att pilla loss, tangetbordet har suttit med dubbelhäftad tejp typ, och så" (den lite tunnare polisen har inte världens bredaste vokabulär, men är säkert jätteduktig på sitt jobb ändå) " Vi kan inte lova att det inte är nåt fel på den här, men den verkar okej"

Ja det hela slutar med att det enda de lyckas avlägsna är sig själva, och jag får till slut ut mina kontanter.
Det stämde dock det där med att något var mystiskt med bankomaten. Enligt bilden skall kortet sättas in med remsan uppåt(som vanligt), men den accepterade bara ett uppochnervänt kort.

2 kommentarer:

Apan sa...

Är det inte bara en såndärna ny när man ska sätta kortet upp och ned (för oss svenskar, åt rätt håll för alla andra) för att det finns ett litet speciellt chip på ena sidan som den ska läsa av som inte fanns förr, och så har de liksom inte fått dit den där klisterlappen som säger att man ska göra så och inte som vanligt?

Matilda sa...

Exakt en sån var det. Men det visste varken vi eller poliserna.