fredag 16 april 2010

Let´s blame it on the multitasking.

Multitasking. Så självklart idag att vi inte höjer ett ögonbryn när vi konfronteras med fenomenet.
Själv vågar jag hävda att multitasking förstör mer än det bidrar med.
Vist är det på flera sätt också bra att kunna ha "många bollar i luften" som det så populärt kallas i platsanonnser, men för undertecknad har det inneburit att jag har svårt att gå på djupet med något, svårt att lära mig något på riktigit. Informationen har knappt nått min hjärna innan nästa klump med information, om något helt annat, kommer och knockar bort den tidigare.
Min hjärna har dessutom vant sig vid denna ständiga men obeständiga "lättkontakt" med information och intryck, att jag numera har svårt att bara ägna mig åt en sak. Ska jag exempelvis ägna mig åt sömnad hemma, så har jag gärna både tv och dator på, och varvar mellan sociala medier på internet, flera olika tv-program och symaskinen.

Mycket intressant är, att lyssna på professor David Meyer som menar att multitasking leder till halvering av effektiviteten, alltså motsatsen till det de flesta av oss tror.
Honom kan ni lyssna på här.

Inga kommentarer: