torsdag 9 juni 2011

Tehuset Chaikhana.

Igår besökte jag och mina kollegor tehuset Chaikhana i Gamla stan. Ursprungsplanen var att vi skulle upprepa fjolårets Afternoon tea på ett ställe vid Odenplan, men då de bygger om/inte går att nå på telefon eller mail, valde vi ett annat ställe. Och lika bra var nog det!
Chaikhana hade Afternoon tea-menyer liksom det andra stället, men temat var annorlunda. Här var det mer kolonialstil på inredningen, rejäla trämöbler i mörkt trä och bordsskivor i marmor, istället för den typiskt engelska Ms Marple-stilen med rosmönster och skira spetsar. Priset för den största A-tea-menyn var 190 kr vilket var ungefär vad jag förväntat. För denna summa fick jag, förutom valfri kanna te, fyra små snittar av god kvalitet, två varma, fina scones med clotted cream och två sorters marmelad, och slutligen valfri tårtbit från "kolonialvagnen".
Det var gott och prisvärt i allmänhet, teet i synnerhet.
Några i sällskapet tyckte bättre om den andra sortens Afternoon Tea-inredning istället för denna något karga, och kanske saknade den unge servitören lite erfarenhet, men det är det enda jag kan kan komma på att beklaga mig över.
Det känns också lite konstigt att sittapå ett café som ser ut som en engelsk kolonisering av Indien. Är kolonisering ok?
Jag rekommenderar stället för alla som gillar te och scones (det fanns förstås andra saker att beställa också). Chaikhana ligger på Svartmangatan 23 vilket inte är längs de värsta turiststråken i Gamla stan utan ett par gator längre upp, vilket gjorde det mycket lungt och stilla bortsett från tyska kyrkans stilla klingande då och då.

1 kommentar:

Kajsa sa...

Åh, jag har aldrig varit på afternoon-tea. Det verkar ju dock alldeles underbart...