torsdag 6 december 2012

Vanilj är en smaksak

Vid förra helgens bak fick jag akut brist på vaniljsocker och smet iväg till närbutiken. Det enda de hade att erbjuda var vanillinsocker och denna lilla burk med ekologisk, ren, vanilj. Vanillinsockret var inte ett alternativ, så det fick bli den lilla dyra burken. Och vilken bra affär!
En tesked motsvarar ungefär en vanilstång. Jag gjorde helt enkelt så att jag fyllde upp den tomma vaniljsockerburken med strösocker, och blandade i en tesked vanilj. Snabbt kan man räkna ut att jag kommer att spara in det som först verkade dyrt. Och vilken smak sen... de godaste kolakakorna jag gjort! För att inte tala om degen.
Detta är mitt tips till er, vanillin är urk, köp ren vanilj på burk!


1 kommentar:

Kajsa sa...

Det ska jag testa!
Själv har jag fyllt viniljstångsburken med vanligt socker när jag skrapat av stången. Har dock inte använt sockret än så jag vet ju inte om det är någon hit.