fredag 27 september 2013

Drömmen

Igår duschades det och målades naglar. Ut med det sjuka, in med det sjukt fräscha.
I natt drömde jag att jag slängde en blick på mina naglar och upptäckte att de var omålade. Helt oförklarligt och märkligt. Jag visste att jag hade nymålat dem. Kom ihåg detaljer som var jag hade målat utanför och att lackflaskan stod kvar på vardagsrumsbordet. Men naglarna var helt färglösa. Inte ett spår. Jag satt en bra stund och funderade förtvivlat över detta. Någon kom till mig och frågade hur det var fatt. Det är ok... sa jag. Kunde inte förklara mitt problem utan risk för att verka sinnessjuk tänkte jag. Min slutgiltiga förklaring för mig själv fick bli att jag druckit alkohol och fått en minneslucka där jag tagit bort lacken. Inte helt tillfredställande förklaring, men ändock bättre än surrealistiska spöken och psykisk sjukdom. Att det var en dröm dök förstås aldrig upp som tänkbart scenario. Jag vaknade med oro i kroppen, men blev lugn lite senare, när jag såg mina naglar och mindes drömmen.
Så lätt kan man må dåligt av något asfånigt. Ska försöka komma ihåg det i verkligheten också.

Inga kommentarer: