onsdag 11 juni 2008

Vad är tur?

..."Att fästingar inte kan flyga, det är tur".

Men vad är tur egentligen, mer generellt? Undertecknad grubblar på detta ganska ofta, då hon tycker att hon själv har bra mycket tur.

Man kanske kan beskriva tur som "en slump med utgång som gagnar dig gott"?
Jag vill dock helst inte tro på att någon kan ha mer tur än någon annan. Jag menar, det fungerar ju inte om vi nu ska beskriva turen som en "slump".
Men ändock...
Kära Elsa har som sagt bra mycket tur (ja, jag tar i trä just nu). Medan jag ser andra som inte alls har lika mycket tur. Försöker formulera lite exempel utan att det ska låta skrytigt och dumt, men det var visst svårt så jag låter bli. Men jag har en vän sen barndomen som faktiskt hade väldigt mycket otur förr, det vet jag att hon själv håller med om. Men det verkar ha planat ut med åren.
Om det nu skulle vara så att vissa har mer tur än andra när det gäller vissa saker, så tror jag dock att det finns en balans som måste upprätthållas. Och det har jag trott ganska hårt på rätt länge, om jag ska vara ärlig.
Ex: Är du smart, så är du kanske ful. Vinner du ofta på lotto, så är du kanske dålig på matte.
Har du bra jobb, hem och pengar, så är du kanske socialt handikappad.
Det här är nästan så flummigt och utan vettig poäng att jag är osäker på om jag ska publicera, men jag har risken och gör det.
Har jag tur så blir jag inte idiotförklarad.

3 kommentarer:

Leffe sa...

mm...för mig gäller Tur i spel, otur i kärlek. :P

GeishaQ sa...

Har ofta sett mig som att jag har otur, men det verkar snarare vara så att jag är en klant. Blir bättre... mindre glas går sönder, fler plånböcker tappas.
Har vid ett tillfälle hittat en hundring på golvet på en pub. Ser det som ett tecken att puben är en plats där det händer för mig. ;P
Men det var ren tur. Hunkan på gölve alltså.

Matilda sa...

Leffe! Glömde kommentera din första kommentar - kul att se dig här:)

Trist med oturen...du får se till att tippa dåligt så kanske det vänder med kärleken:)