onsdag 22 juli 2009

Hemma igen.

Efter en vecka på Island är jag hemma igen.
Det blev ett trevligt återseende, och inte så känsloladdat som jag befarat att det kunde vara.
Mitt sällskap var perfekt, dvs vi strävade åt samma håll hela tiden, och fick mycket gjort!
Jag skulle ha lagt upp bilder här om det gick, men tyvärr kommer jag inte åt den hårddisken så det får vara så länge.
För att kompensera så gott det går, så kommer här en lista på en del av det som hunnits med på resan:

Promenad på is (glaciärtunga).
Promenad runt en vulkan, på lava inte mycket mer än 30 år gammal.
"Promenad" upp på en vulkan.
Lång promenad i ödemark, i osäker riktning.

Ett jätteblött vattenfall.
Ett vattenfall med cirkelformad regnbåge.
Ett vattenfall som inte gick att se pga arga, häckande fåglar.
Ett vattenfall som var lite brunt.

En tur i ett propellerplan lappat med silvertejp.
En båttur på tre timmar (valskådning).
En hästtur på en timme.
Många långa bilturer med pang prego och p3 dokumentär i högtalarna.

Bad i vanligt utomhusbad
Bad i kända turistparadiset Blå Lagunen

Djur som skådats
Lunnefågel, måsar, storspov, en konstig fågel, och några andra fåglar.
Får, lamm
Ko
Häst, föl
Hund
Katt
Största spindeln ever
Vitnosad delfin
Minkval
Småfisk

Det har också imundigats den typiska islänska maten - hamburgare med strips och cola, eller som det heter på isländska Borgari, franskar og Coke. Mycket exotiskt....finns ÖVERALLT.

Det har också hunnits med en del annat, men jag tror att listan ovan är lång som som den är, och tvivlar på att många orkar läsa den redan nu.

Idag vaknade jag i min säng 12.30, förvirrad av tidsomställning och utmattning efter resan. Jag kände mig som en tonåring igen, men blev lite arg för att jag missar så mycket av dagen. Semestern är snart slut, så det gäller att ta vara på varje stund.

1 kommentar:

Anonym sa...

Välkommen hem till Stockholm och Sverige. :0)

Det låter som om ni har haft en superkul semester på Island.

Lotta