måndag 19 oktober 2009

Paus-skoj.

Man kan tro att KäraElsa hamnat i paltkoma efter senaste inlägget, men verkligheten är den att tiden inte räckt till för bloggeri.
Här kommer lite paus-skoj i väntan på nästa inlägg.

Guben i Låddan (H.Alfredson/M.Ljung)
***
Konduktören: Stockholm nästa...Jaha, det var Herr Larsson, just här ja, sovkupé nummer 5...det blir överplats 67, varsågod!Go'natt, Go'natt.

Herr Larsson: Aj oj oj oj, förlåt det var ju rent tossigt,jag ber så mycket, hemskt mycket om, tusen om...Jag heter Larsson.
Herr Larsson 2: Jaså
Herr Larsson: Två Larsson, det var roligt
Herr Larsson 2: Herr Larsson, Herr Larsson
Herr Larsson: Va, Va
Herr Larsson 2: Natt
Herr Larsson: Natti Natti
Herr Larsson 2: Herr Larsson, Herr Larsson,jag kan inte sova,det är så ovant med sovtåg,det dundrar å hoppar å skakar...jag kan inte sova
Herr Larsson: Herr Larsson, nu måste Herr Larsson vara tyst annars kan inte Herr Larsson sova!Om inte Herr Larsson är tyst så kan ju inte Herr Larsson sova,nu ska Herr Larsson va tyst å sova!
Herr Larsson 2: Natt
Herr Larsson: Natti Natti
Herr Larsson 2: Herr Larsson, Herr Larsson,jag är törstig jag e törstig, jag e törstig, jag e törstig jag e törstig, jag e törstig, jag e törstig
Herr Larsson: Ja ja, ja jajag hör, jag hör, jag kommer, jag kommer ska det vara...ska det va konjak eller whiskey?
Herr Larsson 2: Konjak men inte whiskey
Herr Larsson: Nähä *Ähh...Burrh*
Herr Larsson 2: *Heh* Herr Larsson, vad är livet egentligen, Herr Larsson Herr Larsson, kan ni säga vad livet...Natt
Herr Larsson: NATTI NATTI
Herr Larsson 2: Har Herr Larsson körkort?Säg om Herr Larsson har körkort...Ääähh, Herr Larsson har inget körkort! Vet Herr Larsson att jag kör tio miljoner gånger bättre än Herr Larsson mé bil Herr Larsson jag kan inte sovadet är så ovant med sovtåg
Herr Larsson: Herr Larsson, här har jag en sagobok jag...jag har en liten sagobok som jag har köpt till min gosse Jag tänkte möjligen att Herr Larsson skulle kunna ta och läsa en liten saga för oss så blir vi pömsiga och så kan vi nanna!Ta...ta sagan där om gubben, den är så skojig, så skojig...brukar själv...tycka den är...Ja men läs nu, Herr Larsson!
Herr Larsson 2: Jag läser å läser å läser...
Herr Larsson: Jamen läs högt, Larsson!Det ska höras...
Herr Larsson 2: Det var en gång en liten gube...
Herr Larsson: Gubbe
Herr Larsson 2: Va
Herr Larsson: Gubbe sa jag, det heter inte gube,det heter gubbe, heter det...
Herr Larsson 2: Ja det gör det, ja
Herr Larsson: JaHerr Larsson 2: Det var en gång en liten gube...
Herr Larsson: Nej
Herr Larsson 2: Jag tar om ifrån början...Det var en gång en liten gube som bodde i en lådda
Herr Larsson: Nej...det heter låda
Herr Larsson 2: Va
Herr Larsson: Låda...det heter inte lådda, det ska ju rimma på...det det detdet heter låda, Herr Larsson,och så heter det inte gube utan gubbe det kom vi ju överens om, Herr Larsson
Herr Larsson 2: Ja, det kom vi överens om, ja
Herr Larsson: Javisst
Herr Larsson 2: Det var en gång...kan ta om ifrån början...Det var en gång en liten gube som bodde i en lådda
Herr Larsson: Nej!Det heter lå...det ska ju rimma på båda i nästa rad...låda, båda, det är ju rimsaga, Herr Larsson
Herr Larsson 2: Herr Larsson
Herr Larsson: Ja
Herr Larsson 2: Så dum jag éHerr Larsson: Otroligt...otroligt...
Herr Larsson 2: Det var en gång en liten...KAN TA OM IFRÅN BÖRJAN...Det var en gång en liten gube som bodde i en låddamed sina drängar bådda
Herr Larsson: Båda, det heter båda
Herr Larsson 2: Det kan det inte göra, då rimmar det inte på lådda!
Herr Larsson: Äh va, va inte så tramsig Larsson, ta ifrån första raden nu,Det var en gång en liten gube...
Herr Larsson 2: Gube heter det väl inte, Herr Larsson
Herr Larsson: Nej gubbe, menar jag
Herr Larsson 2: Jag tänkte väl det...Det var en gång en liten gube som bodde i en låddamed sina drängar bådda.De voro ute hela daggen tills dom fick ont i maggen!
Herr Larsson: Det...det här sista ordet där, maggen, vad betyder det?
Herr Larsson 2: Maggen
Herr Larsson: Ja, MAGGEN MAGGEN, det va...JAG HAR VÄL ALDRIG HÖRT PÅ MAGGEN
Herr Larsson 2: Det är...att ha kålsoppa i
Herr Larsson: DET HETER GUBBEN, LÅDA, BÅDA, DAGEN OCH MAGEN, OCH SÅ TA OM IFRÅN BÖRJAN,DUMSKALLE, JAG BLIR SÅ FÖRB...*Tågvissla*
Herr Larsson 2: Det var en gång en lit...jag törs inte
Herr Larsson: Jomen, det ska nog gå bra, det
Herr Larsson 2: Tänk om det blir trams av allt
Herr Larsson: Nämen, det blir inte trams! Nej, Larssonsom är en så duktig...läsare...
Herr Larsson 2: Det var en gång en...hålla handen
Herr Larsson: Javisst
Herr Larsson 2: Det var en gång en...liten...
Herr Larsson: En liten...en liten...EN LITEN...!?
Herr Larsson 2: G U B E !
Herr Larsson: Herr Larsson!Ni...ni e inte riktigt klock i skalen!Ni...ni...ni kan ju inte pratta ordentligt ens en gång!!Nu...nu går jag in i en annan kuppe, och försöker sovva!!!
Herr Larsson 2: Det...Det är skönt med en egen kupé!

Copyright: Hasse Alfredson/Svenska Ord 1962Transkript: LPWJ 17/7/2008

Inga kommentarer: