onsdag 29 januari 2014

Tjuvlyssnat


Hört och sett på Centralen idag.
En man lunkar långsamt och fundersamt fram till två Stockholmståg-anställda som står brevid mig och pratar om väder och vind och gör mest ingenting.

- Får jag fråga en sak? Undrar mannen.
- Jaa det går bra, svarar de två uniformerade brevid mig.
- Ser ni mig?

Tystnad.

- Ser ni mig?
- Ja vi ser dig. Svarar den ene, och inser nog samtidigt att hon faktiskt hörde rätt första gången.

Tystnad.

Mannen kliar sig på hakan, ser ner på sina skor, och lunkar därifrån.

- Det där kunde vi ju bjuda på, hör jag den ene tågpersonalen säga tyst till kollegan.
Den fundersamme mannen har slagit en lov runt lokalen och återvänder efter en stund.

- Jo, jag har ganska mycket kontakt med myndigheter... och jag har fått papper där det står att jag är död.
Samme person som svarade honom tidigare säger omedelbart till honom att det är fel på papperen och att han får kontakta dem som skickat dem.
Mannen lunkar iväg igen. Till synes fortfarande fundersam.

Tågpersonalen fortsätter att prata om väder och vind, och göra mest ingenting.

Inga kommentarer: