tisdag 10 juli 2007

Stå inte där och tryck

Det händer att man behöver korsa en väg, och att man behöver göra detta på ett övervakat övergångsställe, dvs ett övergångsställe med trafikljus.

Som oftast lyser det ju rött när jag kommer till ett sådant. Jag trycker på knappen och lutar mig mot stolpen i väntan på grönt...

Väntar...

Det dyker upp ett par människor på andra sidan, även de ställer sig att vänta...

Och så dyker det upp en figur på min sida. Människan ställer sig ett par sekunder och tittar lite på trafiken, på trafikljusen...tränger sig förbi mig som så bekvämt tagit stöd mot stolpen med ljus-knappen, och så trycker denne figur på denne knapp.

Det räcker inte med att det redan står en grupp människor och väntar på att få gå över, och att det lyser under knappen, som det gör när någon tryckt, verkar inte heller inge någon garanti.

Det förbryllar mig, och jag undrar om denne människa litar på någon i hela världen, eller om den måste göra allting själv för att vara säker på att det blir riktigt gjort. Det verkar väldigt jobbigt.

Inga kommentarer: