tisdag 31 juli 2007

Dumt att drömma

Härligt härligt, men farligt farligt... . Förutom snusk skulle det även kunna gälla begreppet DRÖMMA. Och med det menar jag dagdrömmarna...de avlägsna planerna med de ytterst svåruppnåeliga målen.

I yngre dar drömdes det jämt och ständigt om både det ena och det andra. Rikedomar, dolda talanger, skönhet och makt. Men jag antar att man tröttnar, ju mer man får det bekräftat för sig att drömmarna inte kommer att slå in. Eller snarare, ju mer man inser vilken ansträngning som skulle krävas av drömmaren för att i verkligheten uppnå dessa avlägsna mål.


På något sätt känns det som att jag inte har rätt att drömma om sådant jag inte är beredd att slåss för. Lite ungefär som att den som inte sopsorterar, låter bilen stå ibland, eller på annat sätt värnar lite om miljön, inte "har rätt" att oroa sig för växthuseffekten.

Nå, jag dömer på intet sätt den som drömmer drömmar fjärran verklighetens ramar. Det är bara det att jag själv försöker låta bli, kanske för att undvika att såra mig själv då något av det värsta jag vet, är att inse att något är omöjligt.

Dröm gärna på, ni som kan. För det är ganska härligt om man kan undvika att ta saker och ting på för stort allvar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är det du tänker att du vill drömma om annars?
Nå, jo, visst fan blir man sämre på att drömma om saker faktiskt. Man dagdrömmer på annat vis istället.

Matilda sa...

Jag skulle kunna drömma om...
*ett underbart boende
*mer tid att göra det jag vill
*ett skönare yttre

och alltid (eller som en summa av de ovanstående;
*pengar, pengar, pengar.

Anonym sa...

varfôr blev alla komunister moderater nâr de vâxte upp? man maste fortsatta drômma, men selektivt, och sa l^ra sig hur de kan byta skepnad till att bli planer till att bli handlingar och sen âr man fri dem

Anonym sa...

En man som kan sticka (eller virka för den delen) en drake kan uppfylla alla sina drömmar. -gammalt kinesiskt ordspràk

kanske gäller samma för kvinnor?