fredag 28 mars 2008

Maskulina Mattis

Jag har i veckan fått höra att mitt arbete egentligen är mansarbete.

Detta kom på tal när jag på min arbetsplats påförde att jag eventuellt byter tjänst inom en relativt snar framtid.


Det kändes väldigt konstigt att höra. Jag anklagar på intet sätt den som uttalade detta. Inte alls. Man får ju förstå att vi är olika, och tycker och tänker olika. Kvinnor kan vara mer eller mindre lämpade för olika sorters jobb. Precis som män kan vara det.

Kvinnan som uttryckte sig likt ovan, är mindre lämpad för detta, mitt jobb, och utgår antagligen utifrån sig själv.


Men, jag undrar om jag inte blev lite sårad innerst inne. Om någon tycker att mina arbetsuppgifter passar bättre för en man, betyder detta att jag som tjej inte utfört arbetet på ett bra sätt?


Nå, det där är ingenting jag grubblar vidare över. Istället är det hög tid att grubbla och oroa sig över det nya jobbet som väntar.



3 kommentarer:

Anonym sa...

Mansjobb... aldrig hört nåt så dumt i hela mitt liv. Grattis till tjänsten säger jag!

Anonym sa...

Manligt eller kvinnligt det kan vara svårt det, tänk bara på mina vackra "damer". Som du säger, vissa saker ska man inte grubbla på

Matilda sa...

Ja anonym, gränserna har suddats ut en aning på senare tid.

Det finns mer än nog att grubbla på ändå, så det där får vara. Just nu kan man till exempel grubbla på hur Mugabe blivit som han blivit.