lördag 22 mars 2008

Receptklubben Mästerkocken förklarar Påsk

...under rubriken "Det kommer gäster" hittar jag kort nr 30, som förutom att beskriva hur vi tillagar en kotlettkrona av lamm, även förtäljer ett och annat om påsken.

Till exempel bör man vara försikig med att elda i spisen för tidigt om morgonen på påskdagen, då grannarna kan tro att du är en trollpacka som just kommit hem från Blåkulla.

Det står också att påsklördagen kan kallas skittelördag, piskelördag och strumpelördag.

Någon förklaring till dessa namn får man inte, men för mig personligen så känns inget av dem helt främmande, då jag spenderat denna påsklördag med att tapetsera.

3 kommentarer:

farbror lindholm sa...

har med hjup fassinasjon tagit del av det mäktiga filmeposet "En minut i ett rådjurs liv"...
kan endast göra mig en vag föreställning om det gedigna resörsch-arbete, som ligger bakom nämnda kioskvältare.... plus den tålmodiga väntan under tidiga morgontimmar, i ett unket, dragigt hjömsle någonstans i den sörmländska snårskogen.....men ni hade väl en sexpack Norrlands Guld, för att hålla modet uppe ????
Känns tryggt att Arne Suxdorff fått en värdig efterföljare, som med dignitet kan axla hans fallna mantel...
en hjupt immpenerad
farbror lindholm

farbror lindholm sa...

Oj då, det var visst här man skulle lämna kommentar om det dignande Påskbordet........
Råkade, i mitt senildementa tillstånd, i stället, lämna kommen tar om råvaran d v s Det oskyldiga Rådjuret, som du fått på kornet...
farbror lindholm

Matilda sa...

För alla de som undrar över farbror Lindholms faschination, så finns mästerstycket "En minut i ett rådjurs liv" att beskådahär.