torsdag 13 mars 2008

Även frukten

Visst har skalet på apelsinerna blivit tjockare?
Vad jag minns var det lite halvknepigt att skala apelsiner förr i tiden...det kan förstås bero på en ringa ålder och en orutin, men jag tycker nog att apelsinerna brukade ha ett tunnare skal.


Igår bjöds KäraElsa på en mycket god apelsin, och den hade ett ganska tunt skal, därav dessa funderingar. Denna apelsin var inhandlad från en frukthandlare, till skillnad mot de apelsiner med tjocka skal, som inte är lika goda, och som undertecknad inhandlar från Ica.


Fördelar med ett tjockare skal är att de är enklare att skala. Och jag kan tänka mig att det tjocka skalet även kan vara en fördel när apelsinerna skall fraktas över halva jordklotet, och mogna i en tank någonstans istället för ute i solen.


En nackdel för konsumenten är att denne får betala för mer "oätligt". Och personligen blir jag skeptiskt när något är för enkelt, som tex att det numera oftare än sällan saknas kärnor i både apelsiner coh vindruvor.

Inga kommentarer: