tisdag 27 maj 2008

Bråkiga killar. Och kanske ett par tjejer.

Jaha.
Uppenbarligen är det så att det finns en "städa-upp"-gen. Denna gen städar undan bråkbehovet när ägaren av den upplever något som gör den upprörd, förbannad -slagsmålssugen helt enkelt. Och lyckas genen städa upp ordentligt så kan människan kontrollera sig, och situationen behöver inte urarta och sluta i sjukhusvård som vi skattebetalare få stå för. Låter ju som en sjysst gen.

Problemet är bara att den inte alltid funkar som den ska, och då blir det våldsamheter iallafall.
Denna gen finns i x-kromosomerna, så alla har dem, men det är bara kvinnorna som har en backup, eftersom de har två x. Förklarar en del... .
Men jag undrar om det är så bra att veta detta, ändå. Det är ju en ganska bra ursäkt tyvärr, när man hamnat i slagsmål, eller inte kan kontrollera sitt humör, eller råkat mörda någon, att "det är min städa-upp-gen som falerar, tyvärr, inget jag kan göra åt", "jag är man och har bara en x-kromosom, tråkigt, men det är ju inte mitt fel".

Nå, vi har ju ändå en hjärna också, och de allra flesta vet ju vad som är rätt och fel, så trots fungerande eller falerande gener så bör det ju ändå ligga ett visst ansvar på människan, så länge den kan tänka.

1 kommentar:

GeishaQ sa...

Såg om det där på kulturnyheterna igår, att de skulle kartlägga kvinnans DNA.

Troligt att det är generellt med den där genen. Det ska då alltid förklaras och generaliseras. Dumma, dumma människor. Så är kvinnan, så är mannen, men vad händer med shemales som mig?