söndag 26 oktober 2008

American cookies

Kakorna i det tidigare inlägget blev ganska smarriga, så jag lägger upp receptet här. Själv hittade jag receptet hos Leila.

Ingredienser grundrecept:
120 g mjukt smör
1 dl råsocker (eller vanligt)
1 st ekologiskt ägg
1.5 dl vetemjöl
0.5 dl havregryn
0.5 tsk bakpulver
0.25 tsk salt

Till detta grundrecept kan man lägga till lite vad som helst, vit eller mörk choklad, kokos, apelsin, russin osv... Själv slängde jag i
100 g mörk kvalitetschoklad 70% och 1 dl salta jordnötter

1. Vispa smör och råsocker krämigt, rör i ägget.
2. Vänd i vetemjöl, havregryn, bakpulver och salt.
3. Hacka chokladen grovt och blanda i degen, tillsammans med jordnötterna (eller blanda i vad du själv valt).
4. Rulla in kakdegen i plastfilm eller bakplåtspapper till en rulle (5 cm i diameter) och frys i cirka 30 min.
5. Skiva rullen i 1 cm tjocka skivor och grädda kakorna på bakplåtspapper i 200 grader, cirka 10 minuter.

Om jag inte minns fel, så kunde man också låta degrullen ligga i frysen längre om man ville, och bara ta fram när kaksuget kommer.

Inga kommentarer: