tisdag 29 maj 2007

En hel säck äpplen...äh he ä ba mer å skala...

Visst kan det vara synd om mig när jag har ont, fastän det finns någon som har mer ont?
Det är oundvikligt, att saker och ting jämförs, men vad ska man egentligen jämföra med?

En typ säger, "Jag tjänar två äpplen och en kola i timmen...fy fan, se bara på dem som tjänar tjugo äpplen och tio kola..."

Den andre säger, "Jag tjänar två äpplen och en kola i timmen, men i vissa länder, där tjänar de inte ens ett äppelskrutt i månaden, tänka sig".

Och så den tredje stackaren, som sällan får en syl i luften, som säger "Jag tjänar två äpplen och en kola i timmen, det är ett helt äpple mer än jag tjänade tidigare..."

Jag önskar att jag kunde vara lite mer som den tredje. Det är svårt att inte snegla avundsjukt på dem som har det bättre, och att vara ultrapositiv och göra långsökta jämförelser som figur nummer två kanske fungerar i vissa situationer, men att ständigt tänka så är att lura sig själv.
Varför ser inte fler människor inåt?

Är det sant som det sägs, att alla människor är unika individer, så verkar det logiskt att den enda du kan jämför dig med är dig själv. För du och dig själv har nästan helt säkert samma förutsättningar. Självklart bör du ta hänsyn till saker som ålder och så...blir du förgrymmad över att du som 40-åring med begynnande reumatism inte kan slå en frivolt lika lätt som du kunde när du var 8 år och med benen fulla av spring, då jämför du på fel sätt.
Kanske är huvudsaken...att vi tänker till när vi känner oss missnöjda. Att vi gör klart för oss själva vad vi jämför med, och sen kan vi bestämma om vi verkligen vill fortsätta på det spåret.
Får väl erkänna att jag kan oja mig onödigt mycket ibland över saker och ting, mest för att det känns bra att tycka lite synd om sig själv, och beklaga sig. Men jag försöker i allafall att alltid vara medveten om vad jag håller på med. Är jag trött och vet med mig att jag behöver avreagera mig, kanske jag slinker i rollen av figur nummer ett, och tycker att allt är ett himla elände, för ett tag.

När jag ojat klart kan jag hoppa ur rollen och förhoppningsvis kanske till och med skratta åt den lite trumpna typen.

Inga kommentarer: