söndag 4 januari 2015

Födelsedagsdikt

Detta är födelsedagsdikten. 
Av Malin förstås.
Matilda,
Du är en uppsjö av adjektiv
Attraktiv, aktiv, ibland något passiv
Föga aggressiv , men med driv
Jobbar som detektiv och är galet kreativ
Du kan ta ett stativ, måla ett motiv
Eller skapa prunkande växtliv

Du är vansinnigt klok, löper sällan amok
Du är dock en jävla tok, utan instruktionsbok
Du är mitt ånglok, håller mig på banan
ingen avkrok, håll mig i armkrok
och låt oss aldrig vara efterklok

En livslång vänskap med dig min kamrat
Med mitt prat och tjat ska jag kämpa för din välfärdsstat
Jag ska döda främlingshat, elda detta patriarkat,
fixa detta skit-klimat, vara obstinat och rabiat
Du ska få se på rörelseresultat, snart ett matriarkat
Ett empatiskt samhälle för dig min livskamrat, jag är din soldat,
upp med plakat, bort med allt struntprat,
jag är din demokrat, går ner i spagat
och bjuder dig på en hemodlad tomat.

Inga kommentarer: